(укр)
Тисячі вантажівок знову стоять у чергах на виїздах з України до Польщі, Словаччини, Угорщини та Румунії. І це відбувається саме у розпал сезону, коли відбувається найбільший товарообмін між Україною та ЄС. Причиною став не лише підвищений попит на вантажні перевезення, коли більше машин вирушили у рейси. А і ремонти майже на всіх пунктах пропуску: встановлення нових ваг, заміна дорожнього покриття, фарбування навісів.
Більше про ситуацію, що склалася на пунктах пропуску та її наслідки для економіки України — розповів операційний директор ZAMMLER GROUP Олександр Кирилюк у статті для Forbes Ukraine.
Найбільш завантажені ПП на кордоні з Польщею: Краківець — Корчова, Рава-Руська — Хребенне, Шегині — Медика, Ягодин — Дорогуськ та навіть Устилуг — Зосин, де курсують порожні великотоннажні вантажівки.
За даними електронної системи «ЄЧерга» на кожному стоять від 600 до понад 2000 машин. А щоб вивезти будь-які продукти тваринного і рослинного походження,— доведеться стояти в окремій черзі більше 2-х тижнів.
На кордоні зі Словаччиною та Угорщиною вантажівки також очікують по 5-7 днів, дещо краща ситуація лише на румунському кордоні – до 4 днів у черзі.
Довгий час очікування вже призводить до підвищення цін. Лише за останній тиждень ціна перевезень з Польщі в Україну зросла на 10–15%. Також зростатиме дефіцит транспорту. Вчасної доставки до кінцевого покупця не буде ні в Євросоюзі, ні в Україні.
За нормальних умов, без блокувань кордону та ускладнень, машина виконує за місяць три колорейси до Польщі і назад. Зараз можна виконати від одного до двох. Якщо час очікування складатиме два тижні, одна вантажівка зможе з’їздити лише раз.
Водночас постійні витрати залишаються — це лізинг, зарплата водія, адміністративні витрати та амортизація. За умови двотижневих черг ціна на вантажні перевезення виросте щонайменше вдвічі.
«Ремонтувати ПП саме зараз не найкраще рішення. Логістика — справа сезонна, високий сезон триватиме до кінця грудня. Відповідальні за цей крок, напевно, не аналізували ринок вантажних перевезень. Ситуацію ускладнюють і збої у системі митниці, здебільшого з польського боку. Технічні проблеми можуть тривати від восьми годин до доби», — розповів Олександр Кирилюк.
Для українського бізнесу черги виливаються не лише в економічні збитки. Невчасний виїзд з України загрожує розривом ланцюгів постачань, втраченими контрактами та ринками. У довгостроковій перспективі — це стратегічні ризики та репутаційні втрати для країни.
Два-три тижні очікування на експорт з України — це критичний час для багатьох сфер. Тому український бізнес навіть змушений переносити виробництво в країни ЄС, щоб виконувати зобов’язання перед отримувачами.
Від низької пропускної спроможності прикордонних пунктів українські логісти потерпали ще до повномасштабної війни, а з 2022 року проблема стала критичною. Адже більшість вантажних перевезень став виконувати автотранспорт. Відтоді ситуація не змінилась.
«Так, були відкриті деякі додаткові пункти пропуску для порожніх вантажних автомобілів. Однак вони не вивозили експорт, а просто їхали по вантаж до Європи. За 2,5 роки ці пункти так і не переобладнали для пропуску завантажених автівок. А розширення ПП «Краківець» і «Ягодин» не покращило ситуацію», зазначив операційний директор ZAMMLER GROUP.
Проблема вимагає системних рішень — втілення масштабних інфраструктурних проєктів. Йдеться про будівництво нових пунктів пропуску та розширення вже наявних.