(укр)
6 листопада польські перевізники розпочали страйк на польсько-українському кордоні. Відтоді заблокований рух на трьох основних пунктах пропуску: “Корчова – Краківець”, “Гребенне – Рава-Руська”, “Дорогуськ – Ягодин”.
Ключова причина чергового загострення – надмірна конкуренція, яку не витримують польські перевізники. Особливо після лібералізації міжнародних перевезень між Україною та країнами ЄС, зокрема скасування дозволів.
Тому повернути українським перевізникам дозволи на здійснення транзитних і двосторонніх перевезень з країнами ЄС – основна вимога протестувальників.
Дозволи завжди були “головним болем” українського бізнесу: їх бракувало, транспорт простоював, підприємці втрачали кошти. Наприкінці кожного року дозволи залишалися тільки у польських перевізників і вони їздили за завищеними тарифами.
За статистикою польської сторони, тільки цього року було виконано понад 800 000 двосторонніх та транзитних рейсів Польща – Україна чи ЄС – Україна. Тоді як польські перевізники вимагають надати Україні лише 160 000 дозволів на рік.
На практиці це фактично означає позбавити українських транспортників можливості виїжджати в Європу та блокаду експорту. Адже морські шляхи нині функціонують обмежено, залізниця не справляється. До того ж є товари, які перевозяться виключно машинами.
Ще одна вимога польської сторони – окрема черга на кордоні.
«Це означатиме, що польські перевізники курсуватимуть вільно, тоді як для українських компаній час очікування тільки зростатиме. У пунктів пропуску немає спроможності додатково окремо обслуговувати європейський транспорт», – зазначає Олександр Кирилюк, директор департаменту міжнародних автоперевезень групи логістичних компаній ZAMMLER.
«Якщо коротко, основна причина страйку – отримати преференції, щоб наростити свою частку експортно-імпортних операцій з Україною», – додає Кирилюк.
При цьому товаропотік до Польщі у 6-8 разів більший за інші країни. Якщо перенаправити тисячі машин до кордонів Румунії, Словаччини або Угорщини, то черга складатиме 3-4 місяці.
До того ж наслідком блокади може стати дефіцит імпортних товарів: починаючи від побутової хімії та засобів гігієни і закінчуючи устаткуванням для виробництва, сировиною.
Словом, блокада пунктів пропуску з Польщею загрожує Україні великими економічними проблемами. Тоді як протестувальники мають дозвіл на проведення пікету аж до 3 січня 2024 року.